Droomtuintjes als communicatiemiddel

Ben jij bezig met geveltuintjes, boomspiegels omtoveren tot miniparadijsjes? Wil jij in gesprek over wat bewoners zelf kunnen doen voor een fijn klimaat? Organiseer jij dat voor jouw buurt of gemeente? Wil jij heel graag kinderen daarbij betrekken? Wij hebben echt een onwijs leuke activiteit hiervoor:

droomtuintjes!

Wat doen de kinderen?

Wipneus en Pim zijn twee kabouters. Ze dromen van een fijne tuin. Ik wil bloemen en een vijver, zegt Wipneus. Mij maakt het niet uit. Maar ik wil wel een hangmat onder een boom, zodat spelletjes kan doen op de i-pad.

Samen met de kinderen bedenken de kabouters wat er in hun droomtuintje moet komen. Een schommel? een kippenhok? een vijver? bloemen? De kinderen maken eerst een ontwerp. Daarna gaan ze in hun eigen bakje met aarde, zand, schelpen, gekleurde steentjes, ijslollystokjes en bloemzaadjes hun eigen tuin maken.

Deze activiteit is inclusief bakjes, gekleurde steentjes en ijslollystokjes. Kinderen vinden het ontzettend leuk om te doen en ze krijgen iets tastbaars (en groeiends) mee naar huis. Iets om voor te zorgen en zich over te verwonderen.

Hoe praat je met droomtuintjes met ouders en grootouders?

Vorig jaar stonden we in Delft op een buurtmarkt, georganiseerd door de Klimaatmaat en duurzaamheidscentrum de Papaver.

Zij betrekken graag bewoners bij wat ze zelf kunnen doen aan een fijner klimaat, zoals vergroening, regenwateropvang, energiebesparing en dergelijke. Vorig jaar zetten ze droomtuintjes in om naast gesprekken met bewoners, kinderen te betrekken.

Jij kunt droomtuintjes ook kunnen inzetten als communicatiehulp, bijvoorbeeld

  • als tuincentrum bij een plantjesmarkt in het voorjaar
  • als waterschap als je met publiek in gesprek wilt
  • acties om tegelwippen en vergroening te promoten

Natuur is een Feest doen graag met jullie mee. Door kinderen te betrekken, kunnen jullie het gesprek aangaan met ouders en grootouders.

Aanvragen

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.